MEMÒRIA DE L'HORT 2011-2012


L’HORT DE L’ESCOLA MONTOLIU


Enguany hem fet un canvi en el disseny de l’hort, fent servir el mètode anomenat “parades en crestall” ideat a Mallorca per Gaspar de Caballero de Segovia i seguit per moltes escoles. Està basat en el respecte i l’observació de la natura i no utilitza cap producte fitosanitari ni adob químic. És un mètode que requereix un esforç més gran a l’hora de posar-ho en marxa en quan a feina i a pressupost però el manteniment és més fàcil.



Plànol de l’hort.


Es fan 4 parades en crestall: rectangles de terra de 1.5 x 6 m recoberts de compost sense barrejar amb la terra (com passa als boscos) amb maons enmig per poder plantar sense trepitjar el terra de l’hort i s’instal·la un sistema de rec per goteig.

Es planta de manera més densa que un conreu normal: no surten tantes herbes i s’aprofita més l’humitat. Plantem tenint en compte les associacions: lleguminoses i crucíferes/ compostes, quenopodiàcies i cucurbitàcies/ umbel·líferes i liliàcies i solanàcies. Després de cada cicle es farà una rotació de conreus. Enmig de les verdures es planten aromàtiques per afavorir la presència d’insectes beneficiosos per l’hort.

A part de les parades hem plantat carxofes i maduixeres en els extrems de l’hort doncs són plantes plurianuals. També hem plantat  patates i cereals al costat dels arbres fruiters doncs creiem que és interessant que els nens i nenes vegin altres tipus de plantes que per les seves característiques no formen part de la rotació de les parades en crestall.

Tenim un compostador on hem fet el nostre adob a partir de les restes orgàniques de la cuina. Cada dia els nens i nenes més grans que es queden a dinar porten la brossa orgànica i de tant en tant hi afegim branquetes perque no es compacti i tingui una bona aireació. Tot i així algunes vegades no s’ha fet i ha donat alguna mala olor. De cara el proper curs serà una de les coses on cal incidir més. El compostador l’hem buidat a cada final de trimestre, Potser ens plantegem de construir-ne un de més gran doncs l’havíem de buidar abans que estigués acabat tot el procés de descomposició.

Entre l’hort i la pista hem plantat un clos per tenir més varietat d’espècies vegetals i que pugui ser un petit refugi de fauna útil per l’hort. Hi hem plantat espècies autòctones: ginesta, marfull, murtra i tamarius.

També tenim una zona amb aromàtiques: menta, tarongina, espígol, farigola, sàlvia, calèndula, romaní, marduix i valeriana.

A l’hivern vam plantar diferents arbres fruiters: mandariner, pomera, perera, cirerer, prunera i figuera. Són varietats tradicionals, més resistents a les plagues i que corren el perill de desapareixer degut a l’homogenització de varietats de fruita que mengem. Les hem aconseguit gràcies al Xavier Giménez, que fa recuperació i estudi d’aquestes varietats tradicionals.




FUNCIONAMENT:

  • Activitat setmanal amb els nens i nenes de 4t de primària: dimecres al matí expliquem a l’aula l’activitat que farem a l’hort i la meitat del grup baixa a l’hort i la resta es queda a l’aula fent activitats relacionades amb l’hort. Al cap de mitja hora s’intercanvien els grups. Potser es fa massa curt l’espai d’1 hora perque passin els dos grups per l’hort.

  • Activitats puntuals amb els nens i nenes d’Educació Infantil:
- plantar faves, pèsols i raves en torretes al pati d’Infantil.
- ajudar a plantar els arbres fruiters de l’hort
- visita guiada per part dels pagesos de 4t de l’hort de l’escola. Ha estat molt interessant tant per les explicacions dels de 4t com l’interès dels d’infantil.

  • Trobades de treball amb famílies de l’escola: (ANNEX 1: convocatòria)
- una al 1r trimestre per posar en marxa el canvi en el dissseny de l’hort. Molta participació i s’ha fet una bona feina.
- una al segon trimestre per fer tasques de manteniment general. Molt poca assistència.

  • Comissió mixta mestres i mares: reunions de seguiment del projecte a l’escola.
S’ha fet una reunió per presentar el projecte d’aquest curs. Potser caldria haver fet una a cada trimestre per fer el seguiment i valoració de l’activitat.


CALENDARI DEL PRIMER TRIMESTRE:


Octubre
Dim 5
Comença l’activitat: planificació
Dis 7
Jornada de treball amb les famílies
Dim 19
Plantem faves i pèsols, cols, bròquils i col-i-flors
Dim 26
Plantem espinacs, bledes, enciams, alls i calçots


Novembre
Dim 2
Plantem alls i maduixeres
Dim 9
Replantem enciams i bledes, posem xarxa
Dim 16
Plantem cebes i porros
Dim 23
Plantem el clos: ginesta, marfull
Dis 26
Jornada de treball amb les famílies
Dim 30
Plantem cereals: blat, ordi i civada

 Desembre
Dim 7
Plantem faves i pèsols
Dim 14
Plantem enciams


CALENDARI DEL SEGON TRIMESTRE:


Gener
Dim 11
Fem forats per plantar arbres fruiters
Dis 18
Treiem herbes i posem canyes als pèsols
Dim 25
Trasplantem: enciams i cols
Dim 25
Tota l’escola plantem arbres fruiters


Febrer
Dim 1
Arreglem camins i tapem el taronger
Dim 8
Joc de l’hort
Dim 15
Preparem la terra per plantar patates
Dim 22
Plantem patates
Dim 29
Plantem enciams i julivert


 Març
Dim 7
Plantem tamarius, pastanagues i raves
Dim 14
Treiem herbes
Dim 21
Calçotada a l’hort
Dim 28
Pengem una caixa niu i collim enciams


CALENDARI DEL TERCER TRIMESTRE:


Abril
Dim 11
Plantem mongeteres, maduixeres i aromàtiques
Dim 18
Plantem tomaqueres, pebrots i albergínies
Div 20
Fem parada de mercat a la sortida d’escola: enciams, faves, pèsols, raves..
Dim 25
Plantem blat de moro i girasols
Dim 25
Visita guiada de P3, P4 i P5 a l’hort de l’escola

Maig
Dim 2
Plantem aromàtiques i flors
Dim 9
Plantem maduixeres i mongeteres
Dim 9
Posem paradeta a la sortida de l’escola: enciams, faves. Pèsols, carxofes…
Dim 16
Plantem enciams i canyes a les tomaqueres
Dim 23
Fem manteniment
Dim 30
Fem manteniment

 Juny
Dim 6
Plantem enciams
Dim 13
Feines de manteniment
Dim 20
Fem la collita




INICIATIVES


DIARI DE L’HORT
Llibre de notes fet pels nens i nenes on cada setmana un d’ells se l’emporta a casa i allà anota una experiència, curiositat, enganxa una fulla, imprimeix una foto del que s’ha fet aquell dia, apunta una recepta de cuina… i ho comparteix amb la família. Aquesta activitat ha agradat molt, s’ho han agafat amb moltes ganes i es veu en el resultat. Ha quedat un àlbum on es reflecteix ben bé l’experiència d’aquest curs amb l’activitat de l’hort. (ANNEX 2: portada)


MERCAT
A  la primavera i prenent com a exemple una escola de Sta Coloma de Farners, https://sites.google.com/site/naturaalpati/el-nostre-mercat hem fet un mercat un divendres de cada mes a l’hora d’acabar l’escola on els nens i nenes vénen a les famílies els productes de l’hort: verdures i aromàtiques. Els diners es destinen a manteniment de l’hort. S’ha dividit el grup classe perque els diferents dies tothom pogués fer les diferents tasques: atendre els possibles clients, explicar com hem produït cada hortalissa, pesar, cobrar,… Ho han fet amb moltes ganes i han introduït nous productes com llimonada casolana. (ANNEX 3: fotos del mercat)

BLOC DE L’HORT
http://hortmontoliu.blogspot.com
Hem fet un bloc on es veu l’activitat setmanal que els nens fan a l’hort de l’escola. Mentre es fa l’activitat alguns nens i nenes fan de reporters i després aquestes imatges es pengen al bloc.També hi ha enllaços d’altres experiències interessants d’horts escolars, de l’estació metereològica de la Riera, d’ampliació de temes que estem treballant: plantes aromàtiques, ocells,…
Exemples de blocs:



ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES:

1er trimestre:
  • Espantaocells: amb l’estructura de l’espantaocells que tenim de cursos anteriors n’hem fet un de nou amb l’aportació d’idees i materials per part dels nens i nens. L’estructura però no s’ha fixat prou bé al terra.
  • Menjadores d’ocells: amb diferents materials (ampolles i testos de plàstic, cordill, filferro, fruits secs i menjar d’ocell) fem diferents tipus de menjadores que apropin els ocells al nostre hort per així poder-los observar. http://blocs.xtec.cat/projectesmediambient/2009/01/08/per-fer-nius-i-menjadores-docells/. A final de curs no veiem que hagin estat massa freqüentats pels ocells. Potser és degut a que ja tenen menjar als camps del voltant i que la zona és molt transitada.
  • Cartells explicatius: al llarg del curs, a mesura que anàvem plantant coses noves els nens i nenes feien un cartell on posava el nom de la planta d’una manera ben artística.
  • Joc del pagès: un dia de pluja vam fer grups i a l’aula vam recordar conceptes apresos aquell trimestre mitjançant el joc: memory, mímica,…



2n trimestre:
  • Calçotada: collim els calçots de l’hort, l’Ajuntament ens deixa la barbacoa, i amb la salsa i el pa que portem de casa fem un tast de calçotada abans d’anar a dinar. Tot i que el dia no ens acompanya, fa molt vent i plou, ens ho passem d’allò més bé.
  • Plantada d’arbres fruiters. Fem els forats on han d’anar plantats els arbres fruiters i trobem roca. La brigada de l’Ajuntament treballa per foradar-la i poder plantar els arbres. El dia de la plantada anem passant les diferents classes per plantar el nostre arbre i a partir d’ara serà responsabilitat de cada classe de fer el manteniment d’aquest arbre: treure herbes, regar. El cirerer de St Pere el grup de 1r, el mandariner el de 2n, la pomera de St Joan el grup de 3r, la perera cuixa de dona la planten els pagesos de 4t , la figuera sajola els de5è i la prunera escaballicus els de 6è acompanyats dels de P5 que els hi faran el relleu el curs que ve.
  • Caixes-niu: L’Héctor de l’associació mediambiental la Sínia ens deixa una caixa-niu per poder-la penjar a hort. No trobem el lloc ideal doncs els arbres que tenim al voltant de l’hort no són massa frondosos però la instal·lem i veiem com és el funcionament d’una caixa-niu i quin tipus d’ocell hi pot venir.
  • Valoració del trimestre. Passem una enquesta a la classe per valorar l’activitat i fer propostes pel següent trimestre. (ANNEX 5: l’enquesta i el seu buidat.)

3r trimestre:

  • Visita guiada als nens i nenes d’Infantil: una tarda de primavera quan teníem tot l’hort en plena activitat i feia molt de goig vam convidar les classes d’Infantil a fer una visita. Van anar passar els diferents cursos i els pagesos els hi anaven explicant cada un dels racons de l’hort. Va ser una experiència molt interessant per les dues bandes.

























Resum econòmic
de   L’HORT ESCOLAR ECOLOGIC de L’ESCOLA MONTOLIU
-------------------------------------------------------------------------------------------
CURS 2011 - 2012



ENTRADES                                   DESPESES





Donació                                                          Material de rec…………………..  185,85
St Jordi 2011……….. 332,77                        4 bales de palla………………….    16
12 sacs de compost ………….…     52,75
Donació                                                          Llavors…………………………       5,60
Mercat 2012…………   84,30                       Àlbum pel diari de l’hort…….…    24,90
Xarxa per ocells……………..…...    8,45
Material menjadores.....................     5
10 sacs de compost....................  donació
Material per l’espantaocells…...       9,15
Arbres fruiters…………………      25
Termòmetre màximes-mínimes.      19
Corda……………………………    10,31
Planter ......................................    donació


Total entrades           417,07                         Total despeses                                  362,01                                               
TOTAL                                                         55,06




    












ANNEX 1
-----------------------------------------------------------







ANNEX 2
-----------------------------------------------------------



Bones,

Aquí em tens. Sóc el Diari de l’hort, i cada setmana estaré amb un nen o nena de la classe de 4t i vull que m’aneu omplint amb les experiències que anireu vivint a l’hort de l’escola al llarg del curs. Aniré amb vosaltres a casa el dimecres per la tarda perquè així pogueu compartir amb la família el que aneu fent a l’hort i tornaré a l’escola el dilluns següent perquè pugueu explicar i ensenyar allò que heu fet a casa als vostres companys i companyes. Els pares i les mares us poden ajudar pensant idees, buscant material, enganxant,…

Veuràs que dins meu hi tens una doble pàgina amb el teu nom i allà hi has d’expressar el que has viscut i has fet amb els teus companys i companyes  a l’hort. Posa-hi imaginació i fes servir el collage enganxant retalls de revistes, fulles, llavors, … dibuixos, escrits, poemes, fitxa de la planta que t’ha tocat treballar, receptes de cuina, dites que parlin de l’època de l’any en que estem o de les feines de l’hort, ...

M’acompanya una carpeta amb material divers que pots utilitzar si ho creus necessari.


Deixa anar la teva imaginació i passa’t-ho bé!

ANNEX 3
-----------------------------------------------------------

        
              

ANNEX 4
-----------------------------------------------------------

http://hortmontoliu.blogspot.com























Annex 5
-----------------------------------------------------------


ENQUESTA SOBRE L’ACTIVITAT D’HORT  

1. Quina és la feina que t’agrada més de l’hort?

Llaurar       sembrar     plantar      regar        treure herbes 

fer camins     collir       fer fotos

2. Quina és la feina que t’agrada menys?..........................


3. Puntua de 1 a 5 les activitats que hem fet:

Construir l’espantaocells ……Fer mejadores per ocells ….

Cartells explicatius de l’hort……Diari de l’hort…….

Plantar arbres……Calçotada…..

 4. T’has mirat el bloc de l’hort?.............
 Què més hi posaries?...........................................................
…………………………………………………………….

5. Què t’agradaria plantar aquesta primavera?
…………………………………………………………….
…………………………………………………………….

6. Què proposaries per fer aquest proper trimestre?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….






BUIDAT DE L’ENQUESTA

1. Quina és la feina que t’agrada més de l’hort?
Llaurar, sembrar, plantar, regar, treure herbes, fer camins, collir,       fer fotos
2. Quina és la feina que t’agrada menys?

En general a tothom li agraden totes les feines de l’hort. La que menys és treure herbes i fer fotos.

3. Puntua de 1 a 5 les activitats que hem fet:
Construir l’espantaocells ……Fer mejadores per ocells ….
Cartells explicatius de l’hort……Diari de l’hort…….
Plantar arbres……Calçotada…..

Totes les activitats han estat molt valorades (4-5) a excepció de la de fer cartells per l’hort que ha tret un 3 de mitjana.

4. T’has mirat el bloc de l’hort? Què més hi posaries?

Gairebé tothom ha vist el bloc de l’hort. Hi posarien més comentaris, vídeos, més fotos.

5. Què t’agradaria plantar aquesta primavera?

Tomàquets, enciams, melons i síndries, mongetes, blat de moro, girasols, cogombres, carbassons, carbasses i maduixeres

6. Què proposaries per fer aquest proper trimestre?

- Fer un dinar amb tot el que tenim a l’hort
- Com que ve el calor fer un barret de palla personalitzat
- Anar al Molí Cortades a veure l’hort
- Posar un mercat amb les nostres hortalisses (4)
- Anar a visitar altres horts (2)
- Anar a l’hort i a la granja de la Georgina (6)
- Anar a l’hort de la Lian (2)
- anar d’acampada a la muntanya
- fer una excursió (2)
- fer una obra de teatre per final de curs




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada